,

פסק דין תרו נ' סאן  – בית המשפט קובע: אין צורך בהצעת רכש מיוחדת בעת רכישת שליטה בחברה המבוצעת בשלבים

מאת יאיר מינטוס, עו"ד 

 ביום 26.8.2008 התקבל פסק הדין בעניין תרו נ' סאן (ה.פ. (מחוזי תל אביב) 505/08 תרו תעשיות רוקחות בע"מ נ' Sun Pharmaceuticals Industries Ltd, פורסם ב"נבו") בו נפסק, על ידי כב' השופטת ד"ר מיכל אגמון-גונן, כי אין צורך בהצעת רכש מיוחדת בעת רכישת שליטה מבעל שליטה קיים, על אף שבשלב מסוים במהלך עסקת הרכישה, לא החזיקו בעלי השליטה-המוכרים בשליטה בשיעור הנדרש (45%).

 עסקת הרכישה בה מכרו בעלי השליטה בחברת תרו ("החברה") את השליטה לרוכשת (חברת סאן) נעשתה בשלבים: תחילה הקצאה פרטית של מניות בחברה לחברת סאן ("הרוכשת") ולאחר מכן מיזוג של החברה עם החברה הרוכשת (באמצעות חברות בת שלה). לחילופין, הסכימו הצדדים, כי אם ייכשל שלב המיזוג בשל קשיים רגולטוריים, תינתן לרוכשת אופציה לרכישת מניות החברה המוחזקות על ידי בעלי השליטה.

 לטענת המבקשים בהמרצת הפתיחה, לאחר ביצוע ההקצאה ולאחר כשלון עסקת המיזוג, אין בעל שליטה המחזיק ביותר מ-45% מזכויות ההצבעה בחברה, ולכן אין לאפשר לרוכשת לממש את האופציה שניתנה לה ובכך לרכוש מעל 45% ממניות החברה, אלא באמצעות ההליך של הצעת רכש מיוחדת. הרוכשת טענה כי העסקה, בכללותה, נועדה להעביר שליטה מבעלי השליטה המקוריים בחברה, שהחזיקו מעל ל- 45% מזכויות ההצבעה, ולכן אין צורך בביצוע הצעת רכש מיוחדת לאור הפטור הקבוע בס' 328(ב)(3) לחוק החברות, התשנ"ט-1999.

 כבוד השופטת אגמון-גונן הסכימה עם הרוכשת וקבעה כי מטרת סעיף 328 הינה להגן על בעלי מניות מפני מצב של יצירת שליטה ראשונית בחברה ולא מפני מצב של העברתגרעין שליטה. בבוחנה את העסקה בכללותה, קבעה כב' השופטת אגמון-גונן כי המדובר בעסקה שבעטיה הועברה השליטה בחברה ולא נוצרה לראשונה, ועל כן ראוי להחיל את הפטור הקבוע בסעיף 328(ב)(3) לחוק החברות, ולאפשר את העסקה מבלי להידרש להצעת רכש מיוחדת.

 לפסק הדין

עדכון: ביום 7.9.2010 אשרר בית המשפט העליון את פסק הדין דלעיל ודחה את הערעור שהוגש במסגרת ע"א 7414/08 תרו נ' Sun.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.